Selasa, 14 April 2009

Aku ign berDiet...tP...

aku mula gelisah dgn berat badan aku..
semakin hari semakin meningkat..
mimpi ngeri bila aku dh xmuat lagi pakai baju kebaya aku yg aku br pakai sekali sajer..

sumer org kata aku semakin TEMBAM..
sana sini naik...adoi..
kenapa mesti ada lemak tepu kat badan aku ni..
mesti susah nk larut..
yela sbb dh tepu..

bila kurus=diet..
jd aku mula la mengamalkan pemakanan yg seimbang..mengikut menu sihat spt yg disarankan oleh sebuah majalah yg aku bc..
tp aku hanya mampu mengikut saranan itu utk 2mggu shj..

aku sblm mula berfikir utk berdiet menu harian aku mcm beser

sarapan: nasi lemak/roti telur 1 keping/ roti kosong 2 keping+teh tarik
lunch: nasi putih+lauk+sayur(mesti membukit,baru berbaloi nk bayar)
makan mlm:nasi putih+lauk
lewat mlm:milo/nescafe/burger daging/benjo...

agak tidak sehat menu itu...
terlalu bnyk kalori..
jadi aku mula mengamalkan menu sehat spt yg disarankan

sarapan: milo+3 keping beskot jacobs
sblm lunch:kuih muih
lunch:nasi putih+lauk+sayur(kena amek sesenduk 2 jer)
slps lunch:buah2ah
dinner:nasi pth+lauk
mlm:beskot jacobs+milo

tp aku xleh la nk mkn ikut menu sehat 2,sbb kena amek kuantiti yg sikit...
slalu aku lapar..
sbb 2 diet aku xjd..

mlm td jer,dinner aku nasi goreng seafood+benjo..
igt nk tapau burger tp xleh tamak,duit dh xbnyk...
peh mmg menarik..
aku xleh la nk follow diet2 apa ni sumer..
terseksa jiwa raga..

sape2 ada cara diet yg berkesan tp xperlu kontrol mkn..
bg sket ilmu...
aku xnk la try ubat2 yg ada jual skang mcm bohong je aku tgk..

mlm ni nk ajak fiza g azwadth g makan megi sup..pergh lama xpekena megi kat sana..
opss..tp ptg ni aku nk mkn apa ek?
perut aku dh lapar...

4 ulasan:

  1. huda~~
    aku saran makan quaker oat
    beli yg instant
    insyaAllah badan sihat
    kalo nk kurus, aku x sure laa
    ko puasa sebulan laa..

    BalasPadam
  2. diet?mengarut!

    baik ko bersenam hari2.kurus pun kurus.plak tu sihat tubuh badan.ada faham?

    BalasPadam
  3. huh..quaker ot ker?
    adoi xsedap..
    sedap ke dayah?
    sedap ti aku beli...

    tong aku ni dh jenuh senam tau..
    joging,renang seminggu paling koman 2x aku buat tau...

    BalasPadam
  4. ko pegi je gymm...hahaha.sure mantap!

    BalasPadam