Isnin, 15 Mac 2010

Pendapatan Lebih

aku rasa aku nk start bisnes kecil2an la..
dgn gaji aku yg xseberapa ni, dok pulak di bandar besar yg mana semuanya memerlukan wang.
sewa rumah yg klu kat kg aku br rm150-rm300, tp kat sini dh cecah rm1000 (rumah aku rm500 je sbb dok apart yg beser2 jer)nk dok umah bawah xmampu..sgt mahal, nk murah kena dok ramai2 aku lak xselesa dok ramai2..xde privacy rasanya klu dok share bilik ni..zmn student leh la sbb bukan slalu kat bilik n mmg kena korban la dok ramai2 sbb mana mampu.[owh aku hanya sempat menyewa kira2 2 bulan sewaktu aku menuntut di ting 6.masa kat kampus selama 6thn aku menuntut ilmu, aku dok kat kolej kediaman je sbb i)ms dip aku muda lg, lom pandai nk dok umah2 sewa ni.ii) ms degree aku join PALAPES, jd mmg wajib dok kolej]

jauh aku merapu..kembali ke pangkal jalan

aku mmg bercita2 nk berniaga dgn rakan baikku RAFIZAH sewaktu kitaorg student lg..
ms 2 kita org plan nk niaga jagung rebus n waffle. idea 2 dtg ms aku di sem akhir..kiranya plan sbb xnk mengganggur lama2...tup2 aku dpt kijer after abes exam final..jd rancangan terpaksa dibatalkan..idea nk ber'bisnes' ni dtg balik bila aku rs dgn pendapatan aku skang yg mmg tiap2 bulan sama jer, xde peningkatan langsung buat aku bosan.yela nk berbelanja lebih xleh sbb pendapatan banyak 2 je..belanja kena ikot bajet, kang terlebih belanja lak..kata org yg teror bab2 kewangan ni kita jgn berbelanja melebihi pendapatan..sbb 2 sampai skang aku xberani nk pakai kredit kad wpun kdng2 aku sgt memerlukan kad itu(aku slalu outstation, jd kena perlu guna duit yg banyak sblm dpt claim semula)

aku rancang plan baru dgn RAFIZAH kitaorg nk niaga KERONGSANG..korang rasa ok x?pasaran skang mcm mana?opis aku ramai lelaki, jd aku xbrape nk nampak trend kerongsang hari ni.

aku pon nk kumpul duit sbb mau kawen..hehehehe:)

p/s:sgt xselesa dgn org opis aku yg suka2 dtg kat rak aku n main amek je buku2 kat rak..mmg bukan semua harta aku, boleh pinjam wat rujukan tp ada la adab sket kn ckp la kat aku nk pinjam buku sekian2..xyah la nk geledah2 rak buku aku..geram..sgt lama aku tahan perasaan ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan