Jumaat, 21 Ogos 2009

Baru Aku Terasa....

Dah lama aku xmeng'update' blog aku ni.aku x update bukan apa sbb dh lama aku xmsk opis.ada la kot hampir 4 minggu aku xmsk opis..
mcm bz sgt je aku ni...
bz???xdela bz sgt dgn kerja2 opis cuma bz dgn kursus la,itu la ini la..
20-21 Julai aku ke Johor buat semakan siap kerja kat hutan kat kluang..ok la balik kg sendiri, tp aku xsempat pun singgah rumah sbb aku dtg dgn bos,abes jer kerja kitaorg terus gerak balik Kl.esknya aku msk opis tp sbb apa ek aku xupdate pon aku lupa.bz melihat fail2 projek...
27-31 Julai; minggu mmg meletihkan sbb aku pergi 3 tempat; 2 utk semakn akhir projek n 1 lg utk serah tapak projek n taklimat.kali ni aku ke kelantan n Tganu.mmg klakar sbb aku xtahu cara nk bg taklimat,sudahnya aku bc je spesifikasi kerja yg aku ada...huhu..mmg nerbes gak la takot tersalah ckp.yg kat kelantan 2 sbnrnya aku xpuas hati kerja diaorg,buat kerja mcm nk xnk jer..dh la projek ni harganya besar..boleh dia buat sambil lewa..aku nk lepaskan bayaran pon mcm berat je..last2 hr ni bos kontraktor 2 kena menghadap bos aku kena bg alasan knape kerja diaorg mcm 2.tp dgn bos aku ni aku pon xfhm la..nk komen lbh2 ada aku kena post tmpt lain,xpela sbg org baru aku kena diamkan diri je dlu..ikur rentak bos aku jer..
4-6 Ogos aku exam.mmg aku xprepare apa2 pon..org lain mlm2 kumpul stady, tp aku tiap mlm kuar dgn kwn aku S g merayap..kiranya mcm kuar dating la...hahahah,jd aku xharap sgt la aku lulus exam kali ni..kena repeat pon xpela..
090809: adalah hari konvokesyen aku...lega rasanya dh tamat blajar.xkisah la aku dh dpt kerja sekalipun, tp kebimbangan masih ada selagi aku xdpt ijazah aku.alhamdullillah aku dpt 2nd class upper,sedikit sedih sbb xdpt 1st class, tp xpela mungkin kat u lain pointer aku 2 1st class kot..mok klu Um 3.6> dpt 1st class x?sedikit sedih,xpela aku entri pasal konvokesyen aku lain kali..
selepas konvo aku bergegas pulang ke kg aku Simpang Renggam, Johor sbb patotnya pd hari ahad 2 aku dh kena berada di Hutan Lipur Gunung Belumut, Kluang sbb ada Ekpedisi Saintifik Kepelbagaian Biologi Hutan selama 1 minggu bermula 10-14 Ogos.Sbg salah seorg urusetia aku kena berada awal di sana, tp apakan daya hari konvokesyen aku jatuh pada hari rakan2 opis ku bertolak ke sana.Nasib baik bos aku faham n dia benarkan aku dtg lewat sehari.
10-14 Ogos; aku di HS Gunung Belumut.Baru aku tau apa itu XPDC Saintifik, sblm ni aku hanya tau nama shj, skang dh tau dh sket2 pasal XPDC..mmg best wo,lg2 jd urusetia jd xla penat sgt mcm jd peserta.XPDC ni disertai oleh pensyarah2 dari IPTA (kiranya researcher2 punya org), badan2 berkanun, org Jbtan Hutan sendiri n ramai lg la..
aku tolong bos aku buat pasal ETNOBOTANI.tugas hakiki aku SILVIKULTUR, jd tersgt la jauh dgn ETNOBOTANI ni, jd sbb aku membantu beliau jd bnyk benda la yg aku xtau n kami sama2 belajar.kami buat pasal perubatan kaum Orang Asli Jakun..mmg best dgr citer org yg kutip tumbuhan herba ni. bila dia bg test campuran herba yg dia buat, aku mulanya was2 gak nk minom...xde kesan apa2 ke klu aku minom ti..kiranya kurang yakin la dgn perubatan kaum Jakun ni, tp sbb dia org ISLAM maka aku yakin la dgn pembuatan dia..xkn dia nk bagi sesama agama dia mabuk@mati ke apa..dia bg tau ramai org menggemari perubatan dia.kiranya sape2 yg pernah berubat dgn dia InsyaALLAH sembuh.
Slps kami g berjumpa dgn pemuda Asli Jakun ni kitaorg g la umah Tok Batin dia..adoi umah mmg dlm pondok kayu..mmg feel la atap dari daun jenjulung..slama ni aku tau atap dari daun nipah jer..ni dari daun pokok jenjulung beb..dok dlm umah Tok Batin ni mmg mcm dlm sauna beb, hangat..tp masa ni mata aku mmg xleh bla..asyik terlelap2 jer...aku rs aku dh tersengguk2 dh dpn Tok Batin ni. dia dok baca mentera pengasih ke apa aku dh xlayan dh,aku layan feel mata aku jer...mber aku yg lain khusyuk dgr, aku jer khusyuk layan mata aku..hahahahah
balik jer dr XPDC aku igt nk relek2 kat umah..tp lain jadinya...jadi apa nti2 aku cerita..
aku igt cuti 2 hari aku nk siapkan laporan semakan kerja aku tp,......

2 ulasan:

  1. nok..
    kamik lupak kamuk punyak konvok...
    sorik sangak-sangak..
    hahaha..
    jagn aku dapat kad jemputan kau kawen dgn org asli sudah...
    ngahahaha...

    BalasPadam
  2. xpe2..sbb korang lupa aku nk adiah..lalalalalal

    BalasPadam